Coronacrisis en de noodzaak van financieel plannen

Juist in deze periode is het als zzp’er belangrijk om qua inkomen en verplichtingen vooruit te kijken, zodat je meer grip hebt op je geld. De crisis dwingt je om het beest in de bek te kijken. Wat kan anders? Wat kan beter? De crisis is een wake-up call: als zzp’er ben je kwetsbaarder dan je je realiseert. Een buffer is belangrijk. Als de coronacrisis iets duidelijk heeft gemaakt, dan is het wel hoe gevaarlijk het is om op het saldo van je bankrekening te sturen. Je rekent je snel (te) rijk. Zeker als het om de financiële armslag op de langere termijn gaat.

Grip op je geldzaken

Uit de tweejaarlijkse Zelfstandigen Enquête Arbeid (ZEA) 2019 van TNO en CBS blijkt dat de meeste zzp’ers het qua financiële buffer een paar maanden tot een jaar redden. Maar uit hetzelfde onderzoek blijkt dat een periode zonder inkomsten bij de grootste groep ook niet te lang moet duren. Zo’n 16 procent van alle zelfstandigen heeft zelfs geen idee hoelang ze financieel de eindjes aan elkaar kunnen knopen als het inkomen wegvalt. Deze periode is een uitgelezen moment om te zorgen dat je extra grip op je geldzaken krijgt. Als je nu geen idee hebt hoe lang je het financieel nog uithoudt, is dit hét moment om dat te veranderen. In eerste instantie richt je je op de korte termijn, om te kijken hoe je maandelijkse kaspositie is. Vervolgens kun je meer structureel aan de slag, waarbij je ook je pensioen en een veilige financiële buffer meeneemt in je plannen.

Financiële planning

Stap 1 is het opstellen va een huishoudbudget. Dat doe je aan de hand van de inkomsten en uitgaven. Dat doe je a) voor je onderneming en b) voor privé:

 

1. Je financiën op korte termijn:

a. Maak een opsomming van je vaste lasten. Dat doe je door je bankrekening van maart door te spitten: alle vaste uitgaven, zoals huur/hypotheek, energie, zorgverzekering, abonnementen etc. tel je bij elkaar op.
b. Wat komt er komende maanden binnen qua inkomsten?
c. De som van b minus de som van a biedt inzicht in je financiële situatie van het moment.
Geef je meer uit (a) dan je binnenhaalt qua werk (b), en heb je nauwelijks financiële reserves, dan heb je een liquiditeitsprobleem en moet je nadenken hoe je je uitgaven naar beneden kunt krijgen.

 

2. Je liquiditeit over drie maanden:

Hetzelfde verhaal, maar dan op basis van je inkomsten en uitgaven gebaseerd op drie maanden. Daarmee kun je een prognose maken van hoeveel er nog over is van je financiële buffer.

 

3. Je liquiditeit na de coronacrisis:

Dat is een lastige, maar ook een leuke exercitie. Hierbij komt het ook aan op creativiteit. Hierbij probeer je in te schatten hoe het zit als de economie weer op gang komt. Hoe zijn de vooruitzichten in jouw sector of beroep? Zijn er nieuwe manieren te bedenken om opdrachten en inkomsten te verwerven?
Door prognoses te maken:
  1. Krijg je een beter en eerlijker beeld van je financiële situatie;
  2. Kun je vooruitplannen. In plaats van overvallen te worden door de problemen, kun je op tijd stappen zetten om financiële problemen aan te pakken.
  3. Kun je tijdig communiceren met leveranciers en financiers. Niet wachten tot de aanmaning in de bus rolt, maar bellen, je situatie uitleggen en zelf met een oplossing komen (die dan hopelijk wordt geaccepteerd).

Zelf doen of uitbesteden?

Een goede boekhouder doet meer dan het verzorgen van je administratie en de belastingaangifte. Hij is je klankbord en adviseur. Een goede adviseur denkt met je mee en bewaart de rust en het overzicht, juist als het even tegen zit. En hij heeft directe lijnen naar de bank, Belastingdienst en andere loketten. Waardoor je net iets sneller inkomenssteun of betalingsuitstel krijgt op het moment dat het nodig is.

NOAB KEURMERK

NOAB staat voor de Nederlandse Orde van Administratie- en Belastingdeskundigen. Het is dé brancheorganisatie voor administratiekantoren en belastingadvieskantoren die zich richten op ZZP’ers en MKB’ers. Bij NOAB zijn ongeveer 1.000 kantoren aangesloten. Het advies dat je krijgt is altijd actueel en van hoge kwaliteit. Zo fungeert jouw NOAB-kantoor als jouw verlengstuk en vraagbaak voor financiële en fiscale zaken.