White paper: Zo begin je een webshop

De hoeveelheid webshops in Nederland groeit nog steeds. Nieuwe winkels, maar dan zonder een fysieke locatie. Maar veel ondernemers zien een webshop ook als een mooie aanvulling op hun huidige aanbod. Nederland telt inmiddels ruim 40.000 webshops en dat aantal zal naar verwachting alleen maar stijgen. 

Waar moet je allemaal rekening mee houden wanneer je een webshop start? In dit whitepaper zetten we de belangrijkste aspecten om rekening mee te houden voor je op een rijtje.

Starten van een webshop

Wanneer mag je een webshop starten? Zijn hier regels aan verbonden? In feite niet. Uitzonderingen daargelaten: iedereen mag een webshop starten. Tot op zekere hoogte heb je hier niet eens een inschrijving bij de Kamer van Koophandel voor nodig. Je hoeft dus niet eens een geregistreerde ondernemer te zijn.

Dit verandert zodra je een hogere omzet gaat behalen (vanaf ongeveer € 1.000 of meer per jaar), of wanneer je webshop een dusdanige professionele en zakelijke uitstraling heeft dat deze de indruk wekt een professionele webshop te zijn. Is dat het geval? Dan moet je voldoen aan de regels die gebonden zijn aan het ondernemerschap. Twijfel je erover of je webshop als een hobby of onderneming wordt gezien? Neem dan contact op met een NOAB-adviseur.

Start je een webshop naast je huidige onderneming? Denk dan vooraf goed na wat je webshop additioneel gaat aanbieden. Ga je via de webshop producten verkopen die klanten ook in je fysieke winkel kunnen kopen? Of gaat het alleen om de verkoop van bijvoorbeeld accessoires?

Maar ook: waar zitten je potentiële klanten? Online kun je een veel groter bereik hebben dan met alleen een fysieke winkel. Hoe ga je de klanten in de rest van Nederland bereiken? Misschien heb je wel plannen om het internationaal aan te pakken. Je marketingplan is bij een webshop enorm belangrijk, omdat er online veel concurrentie is en het niet meevalt daar bovenuit te steken of makkelijk gevonden te worden. Daar gaan we verderop op in.

Zet deze overwegingen goed op papier voordat je start met je webshop. Op deze manier kun je tijdens het maken en exploiteren van je webshop goed je focus houden.

Benodigdheden voor het starten van een webshop

Voor het starten van een webshop heb je eigenlijk niet zo heel veel nodig. Afhankelijk van het soort webshop en producten of diensten die je gaat aanbieden zijn er aanvullende zaken nodig voor je aan de slag kunt. Minimaal benodigd zijn in ieder geval:

  • Domeinnaam: je kunt ervoor kiezen om de webshop op je huidige website aan te bieden, maar je kunt ook een nieuwe website maken die volledig gericht is op de online verkopen.
  • Webhosting: een hosting provider van je website zorgt ervoor dat je website in de lucht blijft. Het aanbod hierin is groot, evenals de kwaliteitsverschillen. Maak daarom vooraf een wensenlijst voor je hosting provider en vergelijk de verschillende aanbieders.
  • Software: het uiterlijk en de mogelijkheden van je webshop worden bepaald door de software. Ook hierin zijn de opties eindeloos. Vaak wordt er onderscheid gemaakt in twee vormen van software:
    • Licentie software: dit is kant en klare online software die je voor een vast bedrag per maand kunt gebruiken. De opties in deze software zijn beperkter en de kans is groot dat je een webshop van een andere partij aantreft met dezelfde layout. Vanwege de beperkte kosten en de eenvoud is gebruik is licentie software in het begin echter wel aan te raden.
    • Open source software: in deze meer ingewikkelde vorm van software zijn de opties ontelbaar omdat je zelf de broncode kunt (laten) aanpassen. Hierin zit ook direct het nadeel, want het bouwen van een webshop met open source software vereist wel enige technische vaardigheden of een budget om dit uit te besteden.
  • Voorraad: net als bij een fysieke winkel heb je producten op voorraad nodig. De hoeveelheid voorraad (bij producten) is sterk afhankelijk van de levertijd die je garandeert aan je klanten. Hoe sneller de levertijd, hoe meer je zelf op voorraad dient te hebben. Maar denk ook aan het risico dat je loopt over je aanwezige voorraad, want de kans bestaat dat verkopen tegenvallen en je met een hoge voorraad blijft zitten. Je kunt ook denken aan dropshipping. Hierbij bied je producten aan die je zelf niet op voorraad hebt. Als een klant zo’n product bestelt wordt het product niet zelf verzonden, maar bestel je het bij de fabrikant of groothandel. 

Keuze voor een betaalmethode

Op welke manier wil je dat klanten bij je webshop kunnen afrekenen? Online bestaan verschillende betaalmethodes:

  • iDeal;
  • Creditcard;
  • Paypal;
  • Achteraf betalen; of
  • Bankoverschrijving. 

Hoe beter je betaalmethodes aansluiten op de wensen van je potentiële klant, hoe eenvoudiger zij tot een aankoop over zullen gaan. Klanten kiezen namelijk eerder voor een webshop waar ze kunnen betalen met een betaalmethode die zij eenvoudig maar ook vertrouwd vinden. In een volgende blog vertellen we je meer over de verschillende betaalmethodes en de voor- en nadelen hiervan.

Marketing en promotie

De marketing en promotie van je webshop zijn anders dan voor je fysieke winkel. De middelen die je daarvoor inzet, zijn waarschijnlijk niet te gebruiken voor je webshop. Bovendien kunnen je markten en je klanten significant afwijken.

Onderschat de marketing en promotie van je webshop daarom ook zeker niet. Online zijn de mogelijkheden eindeloos, maar veelgebruikte methodes zijn bijvoorbeeld:

  • Google Adwords;
  • Social media zoals Instagram, Facebook;
  • Affiliate marketing;
  • E-mail marketing;
  • Online bannering.

Maar denk bij de marketing zeker niet alleen aan het aantrekken van nieuwe klanten. Ook terugkerende klanten zijn belangrijk. Dit kun je aanmoedigen door bijvoorbeeld het verstrekken van een kortingscode bij de bestelling die je klant bij een volgende bestelling kan inleveren. Een andere mogelijkheid is het aanbieden van een kortingscode die je klant aan vrienden of familie kan schenken.

Goede klanten die tevreden zijn, delen hun goede ervaringen graag met hun omgeving: bij een webshop komt nadrukkelijk ook nog het aspect rondom aftersales kijken. Hoe ga je om met retourneren en klachten? Je kunt niet voorkomen dat klanten iets terugsturen of klachten hebben. Het is des te belangrijker dat je hier op een goede en duidelijke manier mee omgaat. Zeker in het geval van een webshop waar eenvoudig online reviews achtergelaten kunnen worden op Google of een ander platform, moet je het effect van aftersales niet onderschatten. Een goed opgelost probleem of klacht levert je vaak veel waardering – soms nog meer dan als het meteen goed gaat. Met service en aftersales kun je als webshop opvallen tussen de concurrentie.

De eerste verkoop via een webshop

Dan is het zover: je hebt je eerste verkoop gedaan. Hoe ziet dit proces er achter de schermen van een webshop uit?

  1. Zorg dat het voor de klant duidelijk is hoe het bestelproces in zijn werk gaat. Wettelijk gezien moet een klant weten onder welke voorwaarden hij de bestelling plaats, maar ook hoe hij nog onder de verkoop uit kan komen. Ook moet duidelijk zijn voor de klant welke extra kosten er eventueel zijn, zoals verzendkosten.
  2. Verstuur de opdrachtbevestiging. Met een opdrachtbevestiging kan de klant niet zomaar meer onder de verkoop uitkomen. Zorg er bij voorkeur voor dat dit een geautomatiseerd proces is zodra de klant de bestelling online heeft geplaatst.
  3. Verstuur het product. Geef bij de klant duidelijk aan wat de vervolgprocedure is. Veel klanten willen weten wanneer het product binnenkomt en of er andere voorwaarden zijn, denk aan eventuele retournering.
  4. Zorg ervoor dat de vervoerder ook updates verstuurt aan de klant. En kies bij voorkeur een vervoerder de klant opties geeft om een bestelling bij de buren, of op een ander tijdstip te bezorgen.

Keurmerk voor webshops

Een keurmerk zorgt bij (potentiële) klanten voor een gevoel van veiligheid. Door op je webshop aan te geven dat je aangesloten bent bij een grotere organisatie, zijn klanten sneller geneigd te bestellen. Een keurmerk kan er ook voor zorgen dat beoordelingen door klanten transparanter op internet verschijnen, zoals het geval is met Webshop Keurmerk.

In Nederland bestaan verschillende keurmerken die specifiek zijn voor webshops:

Belastingen en je  webshop

De Belastingdienst komt bij een webshop op verschillende momenten om de hoek kijken. Zoals aan het begin van dit whitepaper aangegeven, zal de Belastingdienst eerst toetsen of sprake is van ondernemerschap of een hobby. Op basis hiervan kan het zijn dat de inkomsten van je webshop vallen binnen winst uit onderneming voor de inkomstenbelasting en/of dat je BTW-plichtig bent. Heb je hier twijfels over? Neem dan contact op met je NOAB-adviseur.

Vervolgens is het belangrijk om te weten waar je klanten gevestigd zijn. Ga je namelijk leveren aan klanten in andere landen dan Nederland, dan dien je rekening te houden met een ander BTW-tarief.

Verkoop je je producten aan een klant buiten Nederland? Dan reken je daar in principe 0% BTW over. Wil je meer weten over de regelgeving omtrent BTW en verkopen aan het buitenland? Lees dan deze blog.

Voordat je gaat verkopen aan klanten in het buitenland, is het verstandig om contact op te nemen met je NOAB-adviseur. Door de administratie en belastingen aan de voorkant goed in te richten, voorkom je boetes en naheffingen aan de achterkant.

Wetgeving bij een webshop

Naast de Belastingdienst, heeft de Nederlandse wetgeving ook een aantal wetten die belangrijk zijn op het moment dat je een webshop hebt.

Wet Verkoop op Afstand

Deze wet beschermt de kopers tegen mogelijke risico’s bij het kopen op afstand (wat het geval is bij een webshop, omdat er geen sprake is van een fysieke winkel). Als eigenaar van de webshop heb je daarbij een informatieplicht.

Deze wet zegt bijvoorbeeld dat je duidelijk op je website moet vermelden hoe het product eruitziet, de prijs van het product, de kosten van aflevering, de mogelijke manieren van betalen, herroepingsrecht, service- en garantiegegevens, bezoekadres voor klachten en de termijn waarbinnen het product kan worden aanvaard.

Kopers hebben het annuleringsrecht. Dit houdt in dat zij binnen zeven werkdagen na ontvangst van het product de koop zonder toelichting mogen annuleren. Als je je als webshop niet houdt aan bovenstaande informatieplicht, en deze zaken dus niet duidelijk op je webshop staan vermeld, wordt de annuleringstermijn voor consumenten zelfs verlengd tot een periode van drie maanden.

Klanten die hun artikelen terug hebben gestuurd, moet je binnen dertig dagen na annulering terugbetalen. Hierbij kun je de klant alleen laten betalen voor kosten van retournering. Dit mag je natuurlijk ook gratis aanbieden.

Wet Elektronische Handel

Ook deze wet is ingesteld om klanten van je webshop zo goed mogelijk te informeren. Op basis van deze wet dien je het volgende op te nemen op je webshop:

  • Adres;
  • Identiteit (jouw naam);
  • Direct contact (telefoonnummer);
  • E-mailadres;
  • KvK nummer en plaats van inschrijving;
  • BTW-nummer; en
  • Duidelijke prijsaanduiding en prijssamenstelling.

Let op: Voldoe je niet aan deze wet, dan bega je een economisch delict en kun je een boete opgelegd krijgen.

AVG

Op het moment dat je een webshop hebt, heb je automatisch te maken met de AVG. Deze inkomende en uitgaande persoonsgegevens moet je duidelijk in kaart brengen en de klant hierover informeren. Dit dien je vast te leggen in een verwerkingsregister. Neem hierin de volgende gegevens op:

  • Persoonsgegevens die worden verzameld;
  • Wettelijke grondslag voor het verzamelen van de gegevens;
  • Interne medewerkers die toegang hebben tot de gegevens;
  • Externe partijen die toegang hebben tot de gegevens (denk aan PostNL);
  • Opslaglocatie van de gegevens;
  • Bewaartermijnen;
  • Beveiligingsmaatregelen.

Bij een controle door de Autoriteit Persoonsgegevens moet je dit verwerkingsregister kunnen overhandigen.

Door de AVG moet jouw webshop zijn voorzien van een SSL-certificaat: het bekende groene slotje naast het adres van je webshop in je browser. Dit houdt in dat je een veilige verbinding hebt gemaakt voor klanten die gegevens (adresgegevens, maar ook bankgegevens) overdragen. Via de hosting provider van je webshop kun je een dergelijk SSL-certificaat laten aanmaken.

Vragen?

Heb je vragen over het opzetten van een webshop? Loop je tegen wet- en regelgeving aan? Of wil je meer informatie over de toegevoegde waarde van een webshop voor jouw onderneming? Neem dan contact op met je NOAB-adviseur.

Wil je deze white paper graag bewaren of printen? Download dan hier het PDF-bestand.

Deze blog is een momentopname en voor het laatst aangepast op 21 juni 2019.